آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در اصفهان

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در اصفهان

تفریحبار/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری با توجه به افزایش گرد و غبار اظهار کرد: به دستگاه‌های مربوطه با هدف پیشگیری و کنترل تأثیرات گرد و غبار آماده‌باش داده شد تا مطابق شیوه‌نامه‌ عمل کنند.

منصور شیشه‌فروش با نظر به وضعیت جوی امروز (۸ مرداد ۱۴۰۳) به تفریحبار گفت: به‌علت وزش بادهای امروز در مناطق شمال و شرق استان و کویرهای هم‌مرز با استان‌های مجاور، کانون‌های گرد و غبار با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برخاستند. با این خیزش‌ها گرد و خاک به مناطق مرکزی، شمال‌شرق و شرق استان نیز راه یافت که کاهش میدان دید از پیامدهای آن است.

این مقام استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی گرد و غبار تا روز پنجشنبه (۱۲ مردادماه) ادامه خواهد یافت و شدت آن فردا (۹ مردادماه) خواهد بود، تصریح کرد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش میدان دید به‌علت خیزش کانون‌های فرسایش بادی از عواقب آن است.

او افزود: کانون‌های گرد و غبار از درون و برون استان بلند می‌شوند. در مناطق مرزی بین کاشان و قم، سمنان و انارک، شمال و شرق استان این وضعیت عیان است. به‌طورکلی، در مناطق کاشان، آران و بیدگل، نایین، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، اردستان، مهاباد، زواره، اصفهان، ورزنه، جرقویه، کوهپایه، سجزی، هرند و انارک پدیدۀ گرد و غبار شایع است.

شیشه‌فروش ادامه داد: از اوایل هفتۀ بعد نیز مجدداً توده هوای گرم تابستانی در سطح استان تقویت و تا پایان آن هفته ادامه دارد. امروز (۸ مردادماه) ۲۴ شهرستان استان دمای بیشینه آن‌ها بالای ۴۰ درجه ثبت شد. خور و بیابانک و چوپانان با ۴۶ درجه بیشترین دما را داشتند و اصفهان نیز ۴۴ درجه داشت که طی ۵ دهۀ گذشته بی‌سابقه بوده است.

او تأکید کرد: هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود، ممنوع است. ازجمله فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک و گچ همگی ممنوعیت دارد. کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی‌شده با نظارت محیط‌زیست و همکاری ادارۀ صمت نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک به‌خصوص برای افراد آسیب‌پذیر و بیماران در وضعیت فعلی اهمیت ویژه دارد. رعایت اصول ایمنی تردد در محور جاده‌ها، به‌خصوص شرق استان و به‌علت کاهش شعاع دید مهم است. توصیه‌های پلیس راه نیز نباید فراموش بود.

این مقام استانداری بیان کرد: به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مطابق با شیوه‌نامۀ وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ شده است تا نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط عمل کنند. اعمال نظارت‌های میدانی در جهت کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی بخشی از اقدامات ما به شمار می‌آید.

شیشه‌فروش افزود: استان اصفهان علاوه بر اینکه از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی‌شده داخلی در شمال و شرق تأثیر می‌پذیرد، با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان نیز هم‌مرز است که بخشی از این گرد و خاک رهاورد این مناطق محسوب می‌شود. براثر خشکی رودخانۀ زاینده‌رود، اراضی رهاشده و کشت‌نشده و به‌دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز کانون‌های گرد و خاک داخلی و نقطه‌ای ایجاد می‌شوند.

پایان خبر تفریحبار

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در اصفهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در اصفهان"، کلیک کنید.