تاریخچه شیشه ماشین

امروزه چین یکی از تولید کنندگان بزرگ خودرو است. بیشتر خودروهای چینی، کپی خودروهای برندهای شناخته شده هستند.انسان ها از همان ابتدای تمدن خود به دنبال اختراع وسیله ای بودند که بتوانند با آن جا به جا شوند. در سال 1886 اولین خودروی مدرن توسط یک مخترع آلمانی ساخته شد.در سال 1908 توانست جای کالسکه را در سطح شهرها بگیرد. در همان ابتدای تولیدخودرو، داشتن محافظ یکی از چالش های خودروسازی بود.  یکی از مواد به کار رفته در خودرو می باشد که استفاده از آن در بدنه خودروها از همان ابتدا با مشکلات زیادی همراه بود.

در خودروهای ابتدایی از شیشه معمولی استفاده می کردند. این شیشه های معمولی که در همه قسمت های خودرو به کار می رفت در تصادفات بیشترین آسیب را به راننده وسرنشینان وارد می کرد. شیشه معمولی در زمان شکسته شدن به قطعات ریز و برنده تبدیل می شد. در این شرایط خودرو سازان به دنبال ساخت شیشه ای بودند که در عین مقاومت بالا، در صورت شکسته شدن آسیبی به سرنشینان خودرو وارد نکند. شیشه تویوتا راوفور علاوه برمقاومت بالا در صورت شکسته شدن آسیبی به سرنشینان خودرو وارد نمی کند.

سرانجام در سال 1999 یکی از طراحان کمپانی فورد توانست شیشه خودرویی اختراع کند که از نوع لمینت باشد.اختراع شیشه لمینت در سطح دنیا با استقبال خوبی رو به رو شد و همه خودرو سازان ازاین نوع شیشه در خودروها استفاده کردند. در ادامه قصد داریم نکات زیادی را در اینباره بیان کنیم. هر اندازه که اطلاعات شما در حوزه خودرو بیشتر باشد هم روی نحوه استفاده کردن و هم برای خرید ماشین تاثیر دارد.

تاریخچه شیشه ماشین

انواع شیشه خودرو

در ابتدا قصد داریم در باره مدل های گوناگون شیشه ماشین بهتان بگوییم. در واقع در یک خودرو فرقی نمی کند که برای چه کمپانی خودرو سازی باشد، شیشه های مختلفی به کار رفته است. شیشه های یک خودرو در قسمت های مختلف بدنه مثل: جلو، عقب و کنارها قرار می گیرد. اندازه و فرم شیشه های به کار رفته در یک خودرو با هم متفاوت است.شیشه جلو و عقب بزرگترین شیشه به کار رفته در یک خودرو هستند.

فرم و ابعاد طراحی شیشه در خودروهای مختلف نیز با هم تفاوت دارد. ابعاد شیشه جلو برای یک خودرو سواری از ابعاد شیشه یک شاسی بلند کوچکتر است. با پیشرفت هر روز تکنولوژی، شیشه  خودرو نیز دچار تغییر و تحول زیادی شده است و ازنظر کیفیتی نسبت به گذشته در سطح بالاتری قرار دارد. شیشه خودروهای امروزی به جزمحافظت از سرنشینان، کارایی های دیگری نیز دارند و به راننده کمک می کنند تا رانندگی راحت تری داشته باشد.

شیشه بغل خودرو

شیشه بغل هر خودرویی با توجه به بدنه آن طراحی می شود. شیشه بغل های خودروشامل: شیشه درب جلو، شیشه درب عقب و شیشه لچکی می شود. شیشه بغل هر خودرویی از جنس شیشه عقب می باشد و در زمان شکسته شدن، خرد می شود و به قطعاتی که خاصیت برندگی ندارند تبدیل می شود. شیشه بغل از نوع شیشه تمپر می باشد که مقاومت بالایی دارد وبه راحتی شکسته نمی شود.

وظیفه اصلی شیشه بغل محافظت از سرنشینان می باشد و از ورود فشار باد و گرد و غبار به داخل خودرو جلوگیری می کند. شیشه لچکی یکی از بخش های شیشه بغل خودرو است که ابعاد کوچکتری نسبت به بقیه دارد. شیشه لچکی از نظر فرم طراحی نیز کاملا با بقیه شیشه های خودرو متفاوت است و به صورت سه گوشه می باشد.شیشه لچکی به صورت ثابت روی خودرو نصب می شود.

شیشه عقب اتومبیل

شیشه دیگری که در ماشین نقش مهمی ایفا می کند؛ شیشه عقب است.  نسبت به شیشه جلو از حساسیت کمتری برخوردار است. جنس شیشه عقب با شیشه جلو کاملا متفاوت میباشد. ابعاد و فرم طراحی شیشه عقب به گونه ای می باشد که میدان دید مناسب برای راننده نسبت به محیط پشت خودرو ایجاد می کند. شیشه عقب از نوع  Tempered می باشد که درواقع یک شیشه حرارت دیده است که مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد. شیشه عقب زمانی که شکسته می شود برای اینکه آسیبی به سرنشینان وارد نکند به قطعات ریزی تبدیل می شود که خاصیت برندگی ندارند.

شیشه عقب خودروها با توجه به فرم بدنه ومتناسب با آن طراحی می شوند. شیشه عقب باعث جذابیت نمای پشت هر خودرویی می شود. اگربا دقت به شیشه عقب خودرو نگاه کرده باشید حتما خط هایی روی آن دیده اید. این خط ها،گرمکن شیشه عقب هستند که در روزهای سرد و برفی از یخ زدگی و بخار گرفتگی شیشه عقب جلوگیری می کنند. گرمکن شیشه عقب در واقع بخشی از سیستم گرمایشی خودرو است. شیشه عقب بر خلاف شیشه جلو خیلی قابلیت ترمیم شدن ندارد و در صورت آسیب دیدگی باید تعویض شود.

کاربرد و ویژگی های شیشه خودرو

مجموعه شیشه های به کار رفته در یک خودرو در قدم اول برای محافظت از سرنشینان خودرو و بهبود شرایط برای رانندگی راحت تر می باشد. شیشه ها به جز نقش ایمنی، یکیاز بخش هایی می باشند که باعث جذابیت ظاهری خودرو می شوند. در خودروهای جدید شیشه از وارد شدن پرتوهای مضر UV به داخل کابین جلوگیری می کند ودر هنگام تصادفات شدید مانع از پرتاب شدن سرنشینان به بیرون می شود. شیشه خودرو یک عایق صوتی نیز می باشد و  از ورود سر و صدای بیرون به داخل کابین جلوگیری می کند. شیشه هر قسمت از خودرو ویژگی های مخصوص به خود را دارد. اهمیت کیفیت شیشه در خودرو خیلی زیاد است و هر گونه کوتاهی در آن ایمنی خودرو را کاهش می دهد.

شیشه های جدید خودرو

همانطور که گفته شد، با پیشرفت هر روز تکنولوژی، شیشه های جدید خودرو طراحی و تولید می شوند که نسبت به قبل تغییرات زیادی کرده اند و هر روز هم بر امکانات آنها افزوده می شود. این شیشه ها قابلیت های زیادی دارند و مجهز به تکنولوژی های جدید می باشند. استفاده کردن از نانو کربن در نسل جدید شیشه خودرو باعث می شود تا آنها مقاومت بیشتری داشته باشند و شکسته نشوند.

همچنین این شیشه ها ضد گلوله و نسوزمی باشند. شیشه های جدید خودرو دارای لایه هیدروفوبیک هستند که آب و گرد و غبار رادفع می کنند و این باعث می شود تا کثیف نشوند. لایه پلاستیکی که در ساختار اینشیشه ها وجود دارد به گرمکن مجهز می باشد و دیگر نیازی نیست از خطوط گرم کناستفاده کرد. در شیشه جلوهای نسل جدید آنتن های مختلف به همراه جی پی اس نصب می شود.در حالت کلی شیشه خودرو به شکل امروزی در چندین سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت وشیشه های جدید جای آن ها می گیرند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تاریخچه شیشه ماشین" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تاریخچه شیشه ماشین"، کلیک کنید.