توسعه کلینیک های گیاهپزشکی سبب تولید پایدار و سالم محصولات می شود – خبرگزاری تفریحبار | اخبار ایران و جهان

توسعه کلینیک های گیاهپزشکی سبب تولید پایدار و سالم محصولات می شود - خبرگزاری تفریحبار | اخبار ایران و جهان

جاوید عباسی در نشست تخصصی هفته جهاد کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار تفریحبار با تاکید بر اینکه مدیریت حفظ نباتات در جهت کنترل و کاهش خسارت آفات گیاهی از ظرفیت بخش خصوصی عمل می کند گفت: در راستای تولید محصولات سالم و سبز علاوه بر نقش آفرینی متخصصان دولتی نیازمند مشارکت کشاورزان و بهره برداران هستیم تا بتوانیم عوامل خسارت زا را در تولید محصولات زراعی و باغی کاهش دهیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه رویکرد حفظ نباتات در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بر پیشگیری متمرکز شده است، گفت: با ایجاد و یا تدوین سازوکارهای لازم به عنوان مثال پست قرنطینه گیاهی و توسعه ایستگاه های پیش آگاهی این امکان فراهم می شود تا با کاهش عوامل خسارت زا به تولید محصول سالم دست پیدا کنیم.

عباسی با بیان اینکه وسعت و تنوع کشاورزی این استان و سهم 10 درصدی آن از ظرفیت تولید ملی نقش موثری در امنیت غذایی کشور دارد، افزود: علی رغم محدودیت های بسیار به ویژه در منابع انسانی متخصص ماتوانسته ایم در زمینه های پیشگیری، کنترل، بکارگیری فناوری های نوین و ساماندهی عوامل تولید بر اساس گواهینامه ها و استانداردهای ملی و بین المللی به عنوان اورژانس بخش کشاورزی در تولید محصولات سالم نقش آفرین باشیم.

کنترل نکردن آفات سبب خرابی 30 درصد محصولات کشاورزی می شود

این مقام مسیول نظارت بر تولید محصول سالم و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی را دو وظیفه اصلی حافظان امنیت غذایی دانست و اظهار داشت: اگر از آفات، بیماری ها و علف های هرز پیشگیری و کنترل نشود می تواند به 30 درصد محصولات کشاورزی آسیب وارد کند و امنیت غذایی را به چالش بکشد؛ در واقع با تولید محصولات کشاورزی سالم بر اساس استانداردها و بکارگیری ظرفیت های بخش گیاهپزشکی می توانیم شرایط مناسبی را برای صادرات کالاها و ورود به بازارهای جهانی فراهم نماییم.

عباسی در زمینه ساماندهی نحوه تامین و عرضه سموم کشاورزی هم با بیان اینکه توسعه شبکه مراقبت و گیاهپزشکی در پیشگیری و کنترل عوامل خسارت زا موثر بوده است، تشریح کرد: کلینیک های گیاهپزشکی با هدف تشخیص به موقع و ضابطه مند و تجویز نسخه درمان گیاهی برای حل مسایل کشاورزان از جمله استفاده درست و بهینه از سموم و نظارت بر سلامت و استاندارهای تولید محصول راه اندازی شده است که به نوعی مصداق فصل مشترک همکاری بخش آموزش و تحقیقات با کشاورزی و صنعت محسوب می شود.

وی در ادامه در رابطه با اهمیت توجه به امنیت غذایی که نقش مهمی در تغذیه و اقتصاد دارد، خاطرنشان کرد: برای توسعه پایدار کشاورزی باید اقدامات دانش بنیان در پیش گرفته شود تا به استقلال و اقتدار در راستای تحقق امنیت غذایی و خودکفایی دست پیدا کنیم.

وی شناسه دار کردن محصولات کشاورزی را یکی از مهم ترین برنامه های تحولی دولت و وزارت جهاد کشاورزی در راستای حفظ سلامت محصولات عنوان کرد و گفت: این اقدام با هدف تضمین سلامت مصرف کنندگان در چارچوب استانداردسازی تولیدات از مرحله کاشت تا برداشت و حتی عرضه محصولات به بازار مصرفی با صدور شناسه یا QR code از طریق نظارت کارشناسان دولتی و غیردولتی و نسخه نویسی کلینیک های گیاهپزشکی در عرصه های زراعی و باغی انجام شده که دستاورد آن منتج به ارتقا کیفی شاخص بهداشت و سلامت عمومی جامعه می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توسعه کلینیک های گیاهپزشکی سبب تولید پایدار و سالم محصولات می شود – خبرگزاری تفریحبار | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توسعه کلینیک های گیاهپزشکی سبب تولید پایدار و سالم محصولات می شود – خبرگزاری تفریحبار | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.