۲۴ تیر در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علم:

۲۴ تیر در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری تفریحبار، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۴ تیر  برابر ۱۴ جولای را ورق می‌زنیم.

***

مارتیک دِرآوانسیان

۲۴ تیر ۱۳۸۸ خورشیدی، مارتیک دِرآوانسیان، پایه‌گذار ایرانی‌ارمنی رشته ارتوپدی فنی ایران در سانحه هوائی پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین تهران – ایروان درگذشت. او در اتیوپی به‌دنیا آمد و در ۱۴ سالگی به ایران آمد. درآوانسیان پس از به اتمام رساندن تحصیلات دانشگاهی، برای یافتن شغل به وزارت بهداری رفت و به‌دلیل تسلط به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی در جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران (هلال احمر فعلی) به‌عنوان دستیار منصوب شد. او سال ۱۳۴۱ خورشیدی اولین مرکز فنی ارتوپدی (ارتوز و پروتز) را راه‌اندازی کرد و با همکاری سازمان جهانی بهداشت جهانی رشته توانبخشی را برای درمان بیماران جسمی‌حرکتی را در ایران پایه‌گذاری کرد. او را به‌عنوان پدر ارتوپدی فنی ایران می‌شناسند. در حادثه سقوط پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین ۲۴ تیر ۱۳۸۸ علاوه‌بر آوانسیان، اعضای تیم ملی جودو نوجوانان ایران، لون داویدیان نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی، ناتلا نیکولاوا، همسر سفیر گرجستان در ایران و عبدی یمینی آهنگساز هم حضور داشتند.

۲۴ تیر در دنیای علم چه خبر؟

ارسال آخرین تلگرام

۱۴ جولای ۲۰۱۳ میلادی برابر با ۲۴ تیر ۱۳۹۲ خورشیدی، آخرین تلگرام دنیا در هند ارسال شد. این آخرین کشور بزرگی بود که سرویس تلگرام را تعطیل کرد زیرا سرویس تلگرام ۱۶۳ ساله هند دیگر نیاز نبود و ایمیل و پیامک جایگزین پیام‌رسان تلگرام شده بود. در انگلستان ارسال تلگرام در سال ۲۰۰۸ متوقف شد، در‌حالی‌که خدمات رو به کاهش وسترن یونیون ایالات متحده در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۶ متوقف شد. اولین تلگرام رسمی را ساموئل مورس در واشنگتن برای شریک تجاری‌اش آلفرد ویل در بالتیمور، در ۲۴ می ۱۸۴۴ارسال کرد. او با کمک مالی، قدرت تلگراف را ازطریق سیم‌هایی که شهرها را به هم متصل می‌کرد با این پیام به کنگره نشان داد: «خدا چه کرده است.» با گذشت زمان، سیم‌ها در سراسر ایالات متحده و کشورهای دیگر کشیده شدند و در‌نهایت ازطریق یک کابل فرا اقیانوس اطلس و کابل‌های زیردریایی، کشورهای بیشتری به هم متصل شدند.

۲۴ تیر در دنیای علم چه خبر؟

اولین عکس نمای نزدیک از مریخ

۱۴ جولای ۱۹۶۵ میلادی برابر با ۲۴ تیر ۱۳۴۴ خورشیدی، فضاپیمای مارینر ۴ اولین عکس نمای نزدیک از مریخ را ارسال کرد. این شامل عکس شامل ۸.۳ نقطه در ثانیه از درجات مختلف تاریکی است. این انتقال ۸.۵ ساعت به طول انجامید و مناطقی از مریخ به نام‌های آرکادیا، سبرینا و آمازنیس را به تصویر می‌کشید. این ماهواره ۱۳۴میلیون مایل از زمین و ۱۰هزارو۵۰۰ مایل از مریخ فاصله داشت. فضاپیمای ۵۷۴ پوندی صبح روز ۲۸ نوامبر ۱۹۶۴، از پایگاه کیپ کاناورال، فلوریدا، با موشک دو مرحله‌ای اتلس-آجنا دی به فضا پرتاب شد. مارینر ۴ علاوه بر دوربین مجهز به ضبط صوت دیجیتال، ابزارهایی برای مطالعه غبار کیهانی، پلاسمای خورشیدی، تابش‌های محبوس‌شده، پرتوهای کیهانی، میدان‌های مغناطیسی، اختفای رادیویی و مکانیک سماوی حمل می‌کرد.

۲۴ تیر در دنیای علم چه خبر؟

ژان بتیست آندره دوما

۱۴ جولای ۱۸۰۰ میلادی برابر با ۲۴ تیر ۱۱۷۹ خورشیدی، ژان بتیست آندره دوما، شیمی‌دان فرانسوی پیشرو در شیمی آلی به‌دنیا آمد. او با ارائه نظریه‌های جدید درباره روابط میان ترکیبات آلی، پایه‌های کار بعدی آوگوست ککوله را بنا نهاد. دوما در سال ۱۸۲۳، با همکاری ژان لوئیس پروست، نشان داد که اوره از‌طریق خون منتقل می‌شود. آنها با هم در سال‌های ۱۸۲۴ و ۱۸۲۵ آزمایش‌های فیلتراسیون لاتزارو اسپالانتزانی را تکرار کردند و لزوم وجود اسپرم‌ها برای لقاح را تأیید کردند و شکاف در تخم قورباغه را توصیف کردند. در سال ۱۸۳۳، با تعیین نیتروژن در ترکیبات آلی، تجزیه و تحلیل کمّی آلی را پایه‌گذاری کرد. دو دهه جلوتر از مندلیف، در سال ۱۸۵۱، دوما به دنبال برقراری نظمی در میان عناصر با ویژگی‌های آنها بود.

۲۴ تیر در دنیای علم چه خبر؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۲۴ تیر در دنیای علم چه خبر؟" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۲۴ تیر در دنیای علم چه خبر؟"، کلیک کنید.