پرچم ایران؛ نمادی از عزت و افتخار ملتی سربلند – خبرگزاری تفریحبار | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار تفریحبار، پرچم هر کشوری نشان از هویت، تاریخ و فرهنگ آن کشور است و در هر گوشه دنیا به هر اندازه که وطن و میهن برای افراد حایز اهمیت است پرچم نیز محترم و ارزشمند است.

با وجود اینکه به صورت قطعی مشخص نیست اولین بار چه شخصی و با چه هدفی از پرچم استفاده کرده است اما در روزگاران باستان نیز استفاده از پرچم در بین مردم و قبایل مرسوم بوده البته مسلماً در آن روزگار شیوه استفاده از پرچم با امروز تفاوت های بسیار داشته برای مثال بر اساس شواهد تاریخی می توان گفت در ابتدا پرچم ها عمدتاً در زمان جنگ مورد استفاده قرار می گرفتند اما به مرور زمان استفاده از پرچم ها شکل متفاوتی به خود گرفت.

امروزه بالغ بر 195 کشور مستقل در دنیا وجود دارد که هرکدام پرچم ویژه خود را دارند، در این پرچم ها از رنگ ها، نمادها و اشکال گوناگونی استفاده شده که هرکدام علل و فلسفه ویژه ای با خود به همراه دارد در حقیقت می توان گفت در پشت پرچم هر کشور داستان های مهمی نهفته است که بیانگر تاریخ و هویت آن کشور است.

شاید آنچه بیش از همه در پرچم های موجود در دنیای امروز به چشم می خورد رنگ ها و استفاده تلفیقی از آن ها باشد؛ هر رنگی در حقیقت نمادی است که موضوعی را به دیگران القا می کند برای مثال رنگ سفید نماد صلح و صداقت است.

میهن پرستی در تمامی نقاط دنیا یکی از فضایل اخلاقی به شمار می آید که با ورود کودکان به محیط های آموزشی و مدارس این ویژگی اخلاقی مهم به آن ها آموزش داده می شود؛ پرچم و سرود ملی نیز از جمله مهم ترین نمادهای هر کشور هستند که فلسفه و اهمیت آن ها از همان سنین کودکی برای افراد بیان می شود تا فرد علاوه بر اینکه حس میهن پرستی را یافته و لزوم احترام به این دو نماد ملی ارزشمند را درک می کند با فرهنگ و تاریخ ملت کشور خود نیز آشنا شود.

استفاده از پرچم در جشن های ملی، دیدارهای دیپلماتیک، مراسمات رسمی، برنامه های تلویزیونی و… تنها بخش کوچکی از موارد استفاده از پرچم ها است.

یکی از جشن های ملی مهم، تاریخی و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران هر ساله در تاریخ 22 بهمن ماه با حضور خیل عظیم جمعیت برگزار می شود و آنچه در این روز تاریخی و مهم بیش از همه به چشم می خورد برافراشته شدن پرچم ارزشمند کشور ایران به دست تمامی آحاد حاضر در صحنه اعم از زن، مرد، پیر، جوان و کودک است.

پرچم ایران؛ نمادی از عزت و افتخار ملتی سربلند

پرچم ایران نیز همانند سایر کشورها از رنگ ها و نمادهای ویژه ای تشکیل شده که هر یک بیانگر بخشی از تاریخ و هویت کشور و ملت ما هستند؛ سبز، سفید و سرخ سه رنگ به کار رفته در پرچم جمهوری اسلامی ایران است که هر کدام یکی از اصلی ترین اعتقادات مردم را بیان می کند.

رنگ سبز که در بالای پرچم ایران قرار می گیرد نشان از دین اسلام است که مذهب رسمی کشور به شمار می آید، سفید دومین رنگ به کار رفته در پرچم ایران و نماد صلح و آرامش است، رنگ سرخ نیز نشان از خون سرخ شهیدان همچنین عزیز و گرامی بودن این خون در نزد مردم است.

شعار الله اکبر به نشانه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه که یازدهمین ماه از سال است 11 مرتبه در رنگ سبز و 11 مرتبه نیز در رنگ سرخ به خط بنّایی یعنی همان خطی که با استفاده از آن کلمه الله اکبر بر بالای مناره های مساجد نوشته شده تکرار می شود به این ترتیب مجموع الله اکبرهای به کار رفته در پرچم 22 بار است که نماد 22 بهمن ماه، روز پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی محسوب می شود.

نشان الله که با رنگ سرخ در مرکز پرچم ایران قرار می گیرد درواقع نشان و علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران است البته نکته قابل توجه این است که علاوه بر کلمه الله که در ترتیب اصلی این نماد مشاهده می شود عبارت «لا اله الا الله» نیز در آن مستتر است.

پرچم ایران؛ نمادی از عزت و افتخار ملتی سربلند

حمید ندیمی، گرافیست و معمار کشورمان همان شخصی است که پرچم ارزشمند جمهوری اسلامی را طراحی کرد و امروز این پرچم و نماد ملی کشور عزیز ایران برای ما و نسل امروز به یادگار مانده است تا همانند گذشتگان با تمام توان و هستی خود از آن پاسداری کنیم.

پرچم ایران؛ نمادی از عزت و افتخار ملتی سربلند

طی سالیان گذشته پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بارها توسط نسل جوان در نقاط مختلف دنیا برافراشته شده که همین امر یاس و ناامیدی دشمنان این مرز و بوم را به همراه داشته است امروز نیز که در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری قرار داریم تمامی آحاد جامعه وظیفه سنگینی برعهده دارند.

در حقیقت انتخابات نیز یکی از صحنه های مهمی است که باید پرچم مقدس جمهوری اسلامی به دست توانای ملت ایران و به واسطه حضور پرشور آن ها برافراشته شود تا همانند گذشته شکست سهمگینی بر دشمنان انقلاب اسلامی تحمیل کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پرچم ایران؛ نمادی از عزت و افتخار ملتی سربلند – خبرگزاری تفریحبار | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پرچم ایران؛ نمادی از عزت و افتخار ملتی سربلند – خبرگزاری تفریحبار | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.