وزیر صمت: هیچ بخشنامه ای نباید قبل از نظر کارشناسی صادر شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هیچ بخشنامه ای نباید قبل از نظر کارشناسی صادر شود، گفت: از جمله چالش های مهم ما که مورد تاکید رییس جمهور شهید بود، مسیله تنظیم بازار است که امیدواریم با همکاری مردم و طرح های کارشناسی شده بتوانیم آن را حل کنیم.
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری تفریحبار از موسسه مطالعات بازرگانی، عباس علی آبادی در جلسه مشترک با مدیران و پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، اظهار داشت: ایران باید صنعتی شود، برای صنعتی شدن نیز، ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان، باید به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود و اگر دانش بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد.
وی افزود: باید به دنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهاد های پژوهشی و شرکت های دانش بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیت های دانشی کشور را ارتقا دهیم. موسسه مطالعات هم در این زمینه ضروری است برای تحقق این مهم از همه ظرفیت های پژوهشی داخلی و خارجی کشور استفاده کند.
وزیر صمت با اشاره به مهم ترین چالش های و مسایل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از جمله چالش های مهم ما که مورد تاکید رییس جمهور شهید نیز بود، مسیله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارتخانه را به خود اختصاص داده است و ما امیدواریم که با همکاری مردم و به ویژه طرح ها و برنامه های صحیح و کارشناسی شده موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود در این زمینه مبادرت ورزیم.
علی آبادی گفت: انتظار دارد موسسه در حمایت از سیاست ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و ضروری است با توجه به ظرفیت ها و توانایی های علمی و تخصصی اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاستگذاری ها نیز تاثیر گذار باشد.
وزیر صنعت، توسعه بازرگانی را یکی از محور های اصلی توسعه کشور دانست و افزود: ایران یکی از کریدور ها و شاه را های حیاتی تجارت جهانی است که متاسفانه هیچ اقدام و مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفته است. موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدور های شمال- جنوب و شرق- غرب نقش پررنگ تری ایفا کند.
وی همچنین بر فعال کردن نقش اتاق های بازرگانی و اصناف، ارتباط عمیق با مردم، رفع گره های ایجاد شده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد.
علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تاسف کرد و افزود: برای تحقق این امر باید به ارایه آموزش های بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و تایید موسسه مطالعات به امضا نرسد.
تاکید مجدد بر مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواستار تاثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاه های مرتبط، از جمله بانک مرکزی در زمینه تخصیص و تامین ارز شد.
وی همچنین بر ارایه گزارش های کارشناسی از طرف موسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، تاکید کرد و گفت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویداد ها حضور یافت و از پژوهشگران موسسه خواست که بصورت جدیدی تر فعالیت های وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و راه حل کارشناسی ارایه کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هیچ بخشنامه ای نباید قبل از نظر کارشناسی موسسه صادر شود چراکه هر بخشنامه ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهاد های مربوطه اتخاذ شود که نقش موسسه در این زمینه را نباید نادیده گرفت.
علی آبادی تصریح کرد: سازمان های وابسته به نهاد های توسعه دانش ملی می توانند فاصله بین دستگاه های اجرایی با نهاد های علمی را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی اظهار نظر ها در باره برچیدن و یا ادغام نهاد های پژوهشی متعلق به دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه ها باید کار خودشان را بکنند و موسسات پژوهشی به ماموریت های خاص خودشان بپردازند که عموماً مسایل مبتلابه کشور است.
وی از موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست به ارایه پژوهش های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همچنین ماحصل فعالیت ها، یافته و دستاورد های پژوهشی خودش را در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش های فصلی به اطلاع مخاطبان بویژه معاونت های وزارت صمت و دیگر دستگاه های مسیول برساند
تشکیل میز موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در همه مبادی ورودی وزارت صمت
سید مهدی فرحی، قایم مقام وزیر صنعت، معدن در دیدار با کارکنان موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، بر اهمیت نقش این موسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت بویژه در حوزه تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی کشور تاکید کرد و افزود: این موسسه، باید به عنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند.
وی با بیان اینکه حضور موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در سه مبادی ورودی وزارتخانه می تواند نقش آفرین باشد افزود: موسسه باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا بصورت حضور و میدانی میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیات و نیاز های پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.
فرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهاد ها و دستگاه های مسیول در امور اقتصادی کشور گفت: اگر موسسه در مبادی و ورودی های وزارتخانه حضور داشته باشد، می توان صدا ها و دغدغه ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.
به گفته قایم مقام وزیر صمت، موسسه مطالعات، باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می کند و ما به عنوان یک کشور خواهان توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.
وی همچنین از موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست تا در زمینه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه ها نیز ایفای نقش کند.
تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار موسسه
همچنین احمد تشکینی، رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در دیدار وزیر، قایم مقام و مدیران وزارت صمت از موسسه، به تشریح عملکرد موسسه و گروه های پژوهشی در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در شروع دولت سیزدهم، مسیولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این موسسه سپرده شد که با یک تیم 30 نفره و همکاری سازمان های صمت استانی و استاتداری ها و نمایندگان مجلس با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با موضوع اولویت های سرمایه گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.
تشکینی، مطالعات مربوط به خودرو های برقی، تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره اررزش را از دیگر اقدامات موسسه دانست و افزود: ساختار تشکیلاتی موسسه متناسب با ساختار و نیاز های مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروه های پژوهشی موسسه اکنون با یکی از معاونت های وزارتخانه در ارتباط و همکاری است.
وی گفت: ما علاوه بر همکاری های پژوهشی در زمینه امور اینفوگرافی، چاپ و نشر و آموزش هم به وزارتخانه خدمات می دهیم و تقاضای معاونت های ستادی برای برخی پرسش ها و ابهامات رسانه ای نیز جوابیه علمی و کارشناسی تهیه می کنیم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وزیر صمت: هیچ بخشنامه ای نباید قبل از نظر کارشناسی صادر شود" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وزیر صمت: هیچ بخشنامه ای نباید قبل از نظر کارشناسی صادر شود"، کلیک کنید.